This error message is only visible to WordPress admins

Error: No connected account.

Please go to the Instagram Feed settings page to connect an account.

Jak przechowywać warzywa i owoce, aby nie traciŁy swoich wartości

jak przechowywac warzywa i owoce

Warzywa, owoce i soki powinny być nieodłącznym elementem zbilansowanej diety, zarówno dorosłych, ale również i dzieci. Dostarczają nam one wielu cennych substancji – takich jak: witaminy, związki mineralne, mikro- i makroelementy oraz antyoksydanty. Zawarte w owocach i warzywach składniki odżywcze są niezbędne do prawidłowej pracy mózgu: procesów uczenia się, zapamiętywania, koncentracji i skupiania uwagi. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby w codziennej diecie dzieci i dorosłych znalazło się minimum 5 porcji warzyw i owoców. Ponieważ są one bogactwem witamin oraz związków mineralnych bardzo istotnych dla naszego zdrowia  – musimy prawidłowo je przechowywać! Zatem jak przechowywać warzywa i owoce aby nie traciły swoich składników odżywczych? Jest na to kilka łatwych sposobów! Warunki magazynowania zależą wprawdzie od kilku różnych czynników (na przykład od stopnia ich dojrzałości lub pochodzenia), ale istnieją ogólne zasady, o których warto pamiętać i wcielić je w życie.


Świeżość to podstawa!


Po pierwsze wybieraj jedynie świeże i nieuszkodzone produkty! Nawet drobne zgniecenie jest miejscem, gdzie będą wnikać i rozwijać się drobnoustroje. Poza tym, szkodliwe mikroorganizmy namnożone w miejscu uszkodzenia będą atakowały także inne, zdrowe warzywa i owoce, znajdujące się w pobliżu. Także produkty zepsute należy usuwać od razu, aby nie zarażały tych zdrowych. Warzywa i owoce dłużej zachowają świeżość, jeśli kupimy je jędrne, dojrzałe, zdrowe oraz suche.

jak przechowywac warzywa i owoce

Odpowiednia temperatura to klucz!


Nie każdy świeży produkt przechowuje się dobrze w lodówce, w niskiej temperaturze. Dla niektórych owoców i warzyw niska temperatura może być nawet szkodliwa. Ze względu na zimno tracą swój zapach i smak, ciemnieją lub pojawiają się na nich szkliste plamy, a chłód niszczy ich odporność na choroby pleśniowe i bakteryjne. Tak więc cebulę, czosnek, pomidory, ogórki, ziemniaki i większość owoców egzotycznych (przede wszystkim cytrusy) powinniśmy przechowywać w temperaturze pokojowej. Natomiast dla warzyw korzennych (marchew, pietruszka, seler), owoców jagodowych (truskawki, maliny, jagody, borówki), śliwek, winogron czy też sałaty, niska temperatura w lodówce będzie najlepszym rozwiązaniem! Jabłka i gruszki dobrze „czują się” zarówno w lodówce, jak i w temperaturze pokojowej, więc ja przechowuję je w koszyku, na kuchennym blacie – bo kiedy są ‘na widoku’ o wiele chętniej po nie sięgamy!

jak przechowywac warzywa i owoce

jak przechowywac warzywa i owoce

Osobno!


Co ciekawe, warzywa i owoce powinny być przechowywane osobno, ponieważ sąsiedztwo owoców i wydzielane przez nie gazy przyspieszają dojrzewanie warzyw. Zielone warzywa mogą szybko zżółknąć, jeśli przechowywane będą blisko produktów wydzielających etylen, czyli np. jabłek, gruszek, pomidorów czy papryki.

jak przechowywac warzywa i owoce

Bez wilgoci!


Jeśli przechowujesz warzywa i owoce w lodówce, wyłóż szuflady ręcznikami papierowymi, które będą wchłaniać nadmiar wilgoci. Ja zmieniam takie ręczniki co dwa dni. Unikaj też toreb foliowych i szczelnie zamkniętych opakowań. Poza tym, wszystkie warzywa i owoce trzymane w lodówce, powinny być myte i dokładnie oczyszczane, dopiero przed spożyciem, a nie przed włożeniem do lodówki. Jeśli chodzi o natkę pietruszki lub koperku, należy przyciąć ich końcówki i bukiet włożyć do kubka z wodą, a następnie umieścić w lodówce. Pamiętaj o wyjęciu gumki recepturki.

jak przechowywac warzywa i owoce

jak przechowywac warzywa i owoce

Soki to świetne rozwiązanie oraz jedna porcja warzywa i owoców!


Soki bogate są w te same prozdrowotne składniki, co owoce i warzywa, i mają zbliżoną wartość odżywczą. Są one doskonałym i wygodnym rozwiązaniem dla wszystkich tych, którzy przez cały rok chcą cieszyć się dobrym zdrowiem i zależy im na urozmaiconej i dobrze zbilansowanej diecie. Soki warzywne i owocowe to świetne rozwiązanie, jeśli chodzi o zachowywanie wartości odżywczych, a najlepsze jest to, że… to nie my musimy się o to martwić! Dzięki opakowaniom aseptycznym, do których należą przykładowo kartony, sok zyskuje bezpieczeństwo spożycia w okresie od 6 do 12 miesięcy, a zawartość witamin oraz antyoksydantów jest chroniona przed światłem, dzięki czemu zostaje na wysokim poziomie. Rozwiązania nowoczesnej technologii utrwalania soków pozwalają na zminimalizowanie utraty nieodpornych na wysokie temperatury związków bioaktywnych, w tym witaminy C. Co ważniejsze, w sokach owocowych nie ma prawa być sztucznych dodatków, takich jak słodziki, barwniki czy cukier, gdyż jest to zakazane przez UE, a prawo chroni konsumentów przed nieuczciwymi praktykami producentów. Ponieważ soki nie zawierają konserwantów, dlatego też należy spożyć je maksymalnie dwa dni po otwarciu kartonu i zawsze przechowywać w lodówce – to najważniejsza zasada, o której musimy pamiętać przy piciu soków.:)

jak przechowywac warzywa i owoce

jak przechowywac warzywa i owoce

jak przechowywac warzywa i owoce


Zdrowa, codzienna dieta musi zawierać 5 porcji owoców i warzyw, gdyż nie ma lepszego źródła witamin, składników mineralnych i przeciwutleniaczy. Warunkiem zachowania tych właściwości jest odpowiednie magazynowanie produktów! Oprócz utraty wartości odżywczych, nieświeże warzywa i owoce, nigdy nie będą smaczne, jak te odpowiednio przechowywane. Świetnym rozwiązaniem na spożywanie warzyw i owoców bogatych w składniki odżywcze są soki, które mają zbawienny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Jeśli chodzi o dietę dziecka, należy pamiętać, aby nie tylko główne posiłki, ale również drugie śniadanie i podwieczorek były bogate w owoce i warzywa.Właśnie wtedy butelka lub kartonik soku są najwygodniejszą opcją!

Materiał sfinansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.